Annons
Annons

Så blir du piggare än piggast!

Vi ska komma ihåg en massa saker, lära oss grejer och samtidigt glädja oss över allt stort och smått som vi upplever. Om du känner att du mest gäspar dig igenom vardagen bör du ta en titt på dessa tips …

1. Se till att du får tillräckligt med sömn!
Ungdomar i puberteten behöver mer sömn än vuxna. Det bästa är kanske att lägga sig lite tidigare, utan varken dator eller telefon i sängen. Att ta igen sömn genom att sova länge på helgerna hjälper dessvärre inte mycket.

2. Drick vatten!
Alla celler i kroppen behöver vatten för att fungera, och om du känner att du är törstig borde du faktiskt ha druckit för längesedan. Ett smart tips är att dricka ett stort glas vatten när du stiger upp på morgonen. Då kommer kroppen igång!

3. Ät frukost!
Det här tipset är både enkelt och väldigt effektivt. Ändå är det många som hoppar över frukosten! Mat är energi, och du behöver energi för att vakna upp. Om du inte har matlust på morgonen kan du börja med lite bär, nötter eller en halv banan. Det klarar du! Och så kan du så småningom börja äta mer…

4. Ta en powernap!
Om du är helt slutkörd när du kommer hem från skolan och inte vet om du orkar gå ut igen, då kan det hjälpa med en liten tupplur. Men den ska vara liten, att sova på soffan i två timmar är inte lika effektivt. Sätt en väckarklocka och sov inte mer än 20 minuter. Då får ditt huvud vila en stund och du blir klar i huvudet resten av dagen.

5. Le!
Att le får kroppen att producera hormonet endorfin som får dig att må bra. Men detta hormonet ger också energi, så att le är alltid bra! Om du inte tycker något är speciellt roligt så gör det inget, för man kan ändå le ett falskt leende och få samma effekt. Kroppen märker nämligen ingen skillnad på ett äkta leende och ett falskt.

6. Få i dig vitaminer!
Om du får i dig för lite av något som kroppen behöver kan du vara säker på att ett av symptomen är trötthet och håglöshet. Om du försöker äta fem frukter eller grönsaker om dagen och få lite sol på dig varje dag (så att kroppen kan producera D-vitamin) blir du garanterat piggare!

7. Ät inte socker istället för mat!
Detta är ett tråkigt råd, men tyvärr är det helt sant att det inte lönar sig att äta socker för att få energi. Du kommer känna dig piggare på kort sikt, men det kommer snabbt gå över och sedan blir du bara tröttare. Ät mat istället så kan du äta lite choklad senare.

8. Planera bättre!
Om din vardag är stressande blir du extra sliten och trött, men ibland är det inte så mycket som krävs för att din stressnivå ska gå ner. Packa skolväskan kvällen innan, avsätt fem minuter extra för frukost på  morgonen, se till att ha bättre med tid när du ska gå till bussen och gör en lista över sådant du vill komma ihåg. Bättre översikt över din tid innebär också mindre stress.

9. Dansa!
Det är lätt att försvinna in i datorn eller tv:n under slöa eftermiddagar, men många gånger hade det varit bättre att göra något helt annat. Sätt på hög musik och dansa för dig själv på ditt rum till exempel! Det är ju särskilt en bra idé om du inte tränar så mycket i vanliga fall. Kroppen blir glad av att dansa!

10. Få frisk luft!
Om du alltid känner dig trött när du kommer till skolan på morgonen kan det hjälpa att få frisk luft först. Hoppa av en busshållplats för tidigt eller ta en rask promenad runt skolan innan du går in.

Lycka till!

Pin It on Pinterest